Still spørsmål direkte til vår dietist

Vår dietist

Vi tilbyr gratis rådgivning fra vår godkjente dietist (tilsvarende ernæringsfysiolog) og vektcoach Stina Nordqvist. Skriv inn spørsmålet i skjemaet lengst nede på siden, så vil Stina svare deg så snart som mulig.

Stina er godkjent dietist og journalist, og hun har jobbet med helsekommunikasjon i mer enn ti år, blant annet som dietist på Astrid Lindgrens barnesykehus, som dietist og personlig trener på helsesenteret Ylab, og som privat dietist i egen bedrift. Hvis du vil lese mer om Stina, kan du gå inn på bloggen hennes: Stinas Lilla Gröna (www.stinaslillagrona.blogspot.se) eller på hjemmesiden www.stinanordqvist.se

Tips! Kanskje du har fått svar på spørsmålet allerede? Ta gjerne en titt under kategorien Spørsmål og svar eller Vår dietist. Her vi har svart på de vanligste spørsmålene vi har fått tilsendt.

  1. VLCD, hvordan skal måltidene fordeles utover dagen?

    Det pleier å fungere best å fordele posene jevnt utover dagen for å redusere sultfølelsen og holde humøret oppe. Én pose til frokost, én pose til mellommåltid på formiddagen, én pose til lunsj, én til ettermiddagen, én til middag og én til kvelds. Det er fint om du får rutine på å spise et måltid ca. hver tredje time. Regelmessige måltider med tre hovedmåltider, to mindre mellommåltider og eventuelt et lite kveldsmåltid er viktig når man går over til å spise vanlig kost. Hvis det ikke fungerer for deg, kan du ta to poser til frokost, to poser til lunsj og to poser til middag. Husk å drikke mye vann også. Kaffe og te uten melk og sukker går også fint. Det går fint å krydre suppene med ekstra pepper eller urtekrydder om du vil.

  2. Kan jeg bruke Allévo VLCD hvis jeg har aldersdiabetes?

    For de fleste med aldersdiabetes, diabetes type 2, fungerer pulverdiett svært godt. Men jeg anbefaler at du rådfører deg med lege eller diabetessykepleier før du setter i gang med kickstart. Hvis du får behandling med insulin, må insulindosene justeres.

  3. Kann jeg bytte ut mellommåltidet med kaffe frukt og kaffe bar?

    For at du skal få nok protein i deg, anbefaler jeg at du deler opp frukten og spiser den med en klatt cottage cheese og eventuelt noen hakkede nøtter eller mandler. Da blir mellommåltidet mer fullverdig. Andre gode mellommåltid er knekkebrød med mager ost, skinke og grønnsaker. Eller en smoothie der du blander lettyoghurt med lettmelk og frukt/bær.

  4. Jeg har hatt en gastrisk bypass, kan jeg virkelig kun spise pulver i poser? Jeg har hørt at vi som er operert, ikke kan gjøre det pga. mangelsykdommer, stemmer det?

    Etter en gastrisk bypass-operasjon er porsjonene svært små. Da kan det være vanskelig å få i seg nok næring. Med Allévo kan næringsinntaket forbedres. Fem poser per dag av Allévos shaker og supper gir all den næringen kroppen trenger i form av protein, essensielle fettsyrer, vitaminer og mineraler. Jeg vil likevel råde deg til å kombinere små porsjoner vanlig mat med poser. Det er bra å få inn nye vaner og lære hva som er en passe porsjonsstørrelse med vanlig mat. Prioriter å spise proteinrike næringsmidler, ca. 50 g pleier å være passe i en porsjon. Legg til litt grønnsaker, ca. 0,5 dl. Kokte grønnsaker tåles ofte bedre enn rå. Tilsett ca. 1 dl pasta, poteter, ris eller andre korn. Spis seks måltider per dag. Tre av dem kan gjerne være Allévo. Allévos High Protein-shaker blandes med lettmelk. Hvis du ikke tåler laktose så godt etter operasjonen, kan du velge laktosefri lettmelk. Shaken gir 2,5 dl, noe som kan være litt for stor mengde for deg i ett og samme måltid. Del i så fall opp posen i to måltider. Drikk shaken sakte, og bruk minst 20 minutter på måltidet, slik at du ikke får dumping-symptomer.

  5. Jeg har begynt på Allévos kickstart-diett og skal holde på i 3 uker. Jeg har fått tips om å blande loppefrøskall i shaken (for å få i meg ekstra fiber) og ta et par teskjeer kaldpresset linfrøolje hver dag. Er det lurt?

    I løpet av kickstart-ukene kan magen bli litt hardere enn vanlig fordi du bare spiser pulverprodukter. Noen teskjeer loppefrøskall i shaken kan bidra til å holde magen i gang. Et annet alternativ er å bruke Allévos Weight Loss fiberkapsler. Det er også viktig at du drikker flere glass vann per dag for at magen skal fungere. Men unngå linfrøolje. Allévos kickstart-produkter gir deg alle næringsstoffene du trenger, inkludert riktig mengde essensielle fettsyrer. Hvis du tar ekstra linfrøolje, blir fettinntaket for høyt.

  6. Jeg avsluttet kickstart-fasen for tre og en halv uke siden. Kickstart-fasen fungerte bra, og jeg gikk ned ca. fem kilo på to uker. Nå når jeg har begynt å spise mat igjen (1600 kalorier maks om dagen), har jeg gått opp to kilo på to uker. Jeg trener nå ganske mye mer enn det jeg gjorde under kickstart-fasen, da jeg helst drev med trening med lav intensivitet som zumba og gåturer. Nå er det mye pulstrening som løping og easyline. Er det normalt å gå opp i vekt på denne måten?

    En mindre vektøkning er normalt når man starter å spise vanlig mat igjen etter kickstart. Kroppens depoter av glykogen (karbohydrater) fylles på i leveren og musklene når du spiser mer karbohydrater. Hvert gram glykogen binder cirka 2,5 g vann. En mann kan lagre mellom 400–700 g glykogen i musklene og ytterligere 100 g i leveren. Det forklarer det meste av vektøkningen din. Du trenger ikke å bekymre deg for at det er fett som har bidratt til økningen. Fylte glykogendepoter er viktige for treningen din.

  7. Jeg er kommet til dag 10 og har "kun" gått ned 4,5 kilo. Jeg startet med en vekt på 105,5 og har hatt en relativt konstant vektreduksjon på 0,5 kilo/dag. Nå har jeg i prinsippet stått stille, kun gått ned 0,2 kilo på ett døgn, og jeg forstår ikke hvorfor? Er kroppen innstilt på sult nå og lagrer det som kommer inn, eller er det noe annet som er galt? Jeg spiser som jeg skal, og jeg spiser INGENTING annet en kickstart-produktene.

    Ikke fortvil! En vektnedgang på 0,5 kilo per dag er en bra reduksjon! Kroppen kan umulig forbrenne mer fett enn det. Tenk at 500 g fett tilsvarer 4500 kalorier. I neste fase, vektreduksjonsfasen, ligger vektreduksjonstempoet på rundt 0,5–1 kilo per uke. Vektnedgangen går ikke i samme tempo hver dag. Enkelte dager har du også mer væske i kroppen, så derfor kan du ikke regne med 0,5 kilo hver dag. Jeg råder deg til å ikke veie deg for ofte. I kickstart-perioden bør du veie deg maks. hver tredje dag, og i vektreduksjonsfasen én gang i uken. Du trenger ikke være urolig for "sparebluss". Men når du avslutter kickstart-perioden, er det viktig at du trapper opp forsiktig med vanlig mat i kombinasjon med Allévo-produkter. Følg opptrappingsskjemaet du får. Kroppen samler opp væske når du begynner å spise vanlig mat igjen, så regn med en liten vektøkning under opptrappingen.

  8. Hei, er det normalt å være tissetrengt hele tiden?

    Det er ikke uvanlig at man må tisse oftere i kickstart-perioden. Med fem til seks shaker og supper per dag samt flere glass vann, som vi anbefaler at man skal drikke i løpet av dagen, blir det en ganske stor mengde væske. Dessuten frigjøres det vann i kroppen ved forbrenning av muskelglykogen. Muskelglykogen er karbohydrater som lagres i musklene og som er bundet til vann.

Till vem/om vad önskar du ställa din fråga?